Dag 6 De terugreis naar Nederland

23 augustus 2017 - Velp, Nederland

De nachtrust was prima en het ontbijt evenzo. Dus we waren helemaal klaar voor de terugreis. Een rit van bijna 800 km door het laatste stukje Tsjechië en verder dwars door Duitsland richting Nederland. Tot nu toe heeft de Spider het perfect gedaan en heeft geen krimp gegeven. Het weer was prima, dus besloten we met de kap open te starten. De eerste kilometers was toch binnendoor. Al gauw kwamen we op de snelweg richting de grens. Het weer was nog steeds goed, dus nog maar even profiteren. Met een maximale snelheid van 120 km per uur is het nog steeds goed vertoeven Alleen om dit een hele dag te doen is wat teveel gevraagd van onze oren. De grens nadere en zoals echte Hollanders betaamd zouden we bij de laatste tankstation stoppen om goedkoop te tanken. Alleen alle vakantiegangers dachten er hetzelfde over. Het was behoorlijk druk. Dan maar even doorrijden en in een klein plaatsje een tankstation zoeken. Google maps is daarbij een ideaal hulpmiddel. Nadat we dit geregeld hadden, toch maar de  kap erop gedaan, want de lucht boven Duitsland was behoorlijk donker. En inderdaad, niet veel later vielen de eerste druppels. Een hiermee ook de eerste ellende. Niet dat de Spider er wat aan kon doen, maar die Duitsers zijn echt overal aan het werk op die Autobahn. We hadden gehoopt met een gangetje van 130 a 140 km per uur toch redelijk snel in Nederland te zijn, maar de ene file werd afgelost door de andere. Gek werden we ervan. Onderweg gaf mijn zoon aan dat achterliggers toch wel heel vaak aan het knipperen waren met hun lichten. Wat was er aan de hand? Motortemperatuur was in orde, we hoorden geen rammelende geluiden. Toch maar de Spider aan de kant gezet end e achterkant bekeken. Niks aan de hand totdat ik mijn zoen vroeg om te remmen. Er gebeurde niks. De remlichten deden het dus niet meer. Omdat we niet ver weer van Nederland waren hebben we besloten om toch maar rustig aan door te rijden en niet te veel te remmen. Dan moet het wel goed gaan.

In Nederland aangekomen begon de zon gelukkig nog even te schijnen, zodat de laatste kilometers met de kap eraf volbracht kon worden.

Al met al kunnen we terugkijken om een geslaagde rit. De Spider heeft het perfect gedaan. Ook hebben we wat geleerd voor de volgende rit: per dag maximaal 400 km rijden is meer dan voldoende. je hebt dan alle tijd voor de omgeving en al het andere moois wat Europe te bieden heeft. De plannen voor een volgende rit zijn ondertussen weer in de maak. Rest mij nog Alfaspecialist van Meerendock en Alfa Kien te danken voor mijn door hun goed onderhouden Spider. Saluti.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl